Empowerment to słowo w języku angielskim, które rezonuje we mnie od dawna. Podczas studiów w latach 90-tych, wertując amerykańskie czasopisma z zakresu psychologii organizacji i pracy oraz zarządzania, po raz pierwszy natknęłam się na ten termin. Empowerment definicja. Poszukiwałam wtedy tematu do mojej pracy magisterskiej, który byłby aktualny i ważny, a przy tym dla mnie samej interesujący.
Zdecydowałam się wtedy zgłębiać efektywność szkolenia i doskonalenia menedżerów, jednak zarządzanie partycypacyjne i upodmiotowienie pracowników stało się mi bliskie. Mogłam dalej rozwijać tę fascynację, gdy zajmowałam się badaniami postaw i klimatu organizacyjnego podczas pracy w firmie doradczej. Tropiłam wtedy te elementy w środowisku zawodowym, które mogą przyczyniać się do satysfakcji, zaangażowania i w efekcie większego wewnętrznego wzmocnienia pracowników.
Jako coach rozwoju zawodowego często towarzyszę osobom będącym na rozdrożu, pragnącym uzyskiwać większą satysfakcję z pracy, odczuwać spełnienie i sens realizowanych działań. Pierwszy krok do empowermentu to rozpoznanie roli zawodowej, która będzie najlepiej dopasowana do ich osobowościowych predyspozycji, motywacji, wartości, kompetencji i wewnętrznych pragnień. Możliwość rozwijania swojego potencjału w roli dopasowanej do naszej konstrukcji to podstawa odczuwania własnej kompetencji i skuteczności, a co za tym idzie wewnętrznej siły. Kolejne kroki to środowisko, w którym przychodzi nam pracować. Wewnętrzna siła dla pracownika płynie z dopasowania nie tylko stanowiska, ale także zespołu i szefa oraz kultury zarządzania w całej firmie. Empowerment w zarządzaniu.
Gdy spotkałam Magdę, postanowiłyśmy wspólnie działać, aby pomagać menedżerom odpowiedzialnym za ludzi w tworzeniu środowiska sprzyjającego budowaniu wewnętrznej siły. I tak powstała inicjatywa empowerment w praktyce :)