Empowerment definicja

Poniżej znajdują się podstawowe informacje na temat koncepcji empowerment, co to określenie oznacza w języku polskim, definicja - na czym polega empowerment, jakie są korzyści oraz efekty wynikające ze stosowania empowermentu, z perspektywy pracownika i kierownictwa oraz najważniejsze teksty źródłowe.

Empowerment (ang. empałerment) co znaczy po polsku?

Określenia w języku polskim nie w pełni oddają znaczenie tego terminu:

  • upeÅ‚nomocnienie (tÅ‚um. książki Kena Blancharda),
  • upeÅ‚nomocnianie lub przydawanie wÅ‚adzy (wikipedia),
  • uprawomocnienie (encyklopedia zarzÄ…dzania mfiles),
  • upodmiotowienie,
  • umacnianie, wzmacnianie,
  • dzielenie siÄ™ wÅ‚adzÄ….

Empowerment definicja

 

Empowerment w zarządzaniu to proces zachęcania pracowników do angażowania się w podejmowanie decyzji dotyczących organizacji i brania odpowiedzialności za swoje działania, w taki sposób, aby podchodzili do swoich zadań jak właściciele firmy.

Jest to jedna z koncepcji zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi, podstawa przywództwa sÅ‚użebnego (servant leadership), której autorem jest Robert K. Greenleaf, a kluczowym propagatorem - Ken Blanchard, autor książki "Empowerment. Odkryj ukrytÄ… moc Twoich pracowników". WiÄ™cej o książce Blancharda i koncepcji empowerment w zarzÄ…dzaniu.

Co daje empowerment?

Efekty empowermentu u pracowników to:

  • zaangażowanie w pracÄ™,
  • identyfikacja z firmÄ…,
  • poczucie przynależnoÅ›ci do zespoÅ‚u,
  • satysfakcja z pracy,
  • zwiÄ™kszenie wydajnoÅ›ci,
  • wiÄ™ksza Å›wiadomość kosztów
  • lepsze relacje w zespole,
  • zwiÄ™kszenie motywacji wewnÄ™trznej.

Na czym polega istota empowermentu?

Empowerment z perspektywy pracownika oznacza:

  • poczucie wpÅ‚ywu na decyzje i efekty podejmowanych dziaÅ‚aÅ„ (impact)
  • przeÅ›wiadczenie o wÅ‚asnej skutecznoÅ›ci i posiadanych kompetencjach potrzebnych do wykonania zadania (self-efficacy)
  • poczucie samostanowienia, wpÅ‚yw na podejmowanie i realizowanie dziaÅ‚aÅ„ (self-determination)
  • przekonanie o wartoÅ›ci i sensie wykonywanej pracy (meaning)
  • zaufanie do kierownictwa i sposobu zarzÄ…dzania firmÄ…

Empowerment z perspektywy kierownictwa oznacza:

  • Dzielenie siÄ™ informacjami potrzebnymi do podejmowania decyzji
  • Dążenie do odkrywania potencjaÅ‚u tkwiÄ…cego w pracownikach
  • Uczenie podwÅ‚adnych samodzielnoÅ›ci
  • Troska o peÅ‚ne uczestnictwo pracowników w zarzÄ…dzaniu firmÄ… i podejmowaniu decyzji
  • Dzielenie siÄ™ wÅ‚adzÄ…, autorytetem i w ten sposób zwiÄ™kszanie wewnÄ™trznej siÅ‚y u pracowników

W opinii badaczy zajmujÄ…cych siÄ™ tym zagadnieniem, podstawowym celem empowermentu jest poprawa jakoÅ›ci dziaÅ‚ania organizacji poprzez wzmocnienie i usamodzielnienie pracowników.

Empowerment jest z definicji powiązany ściśle z motywowaniem pracowników, zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym, a także z rozwojem pracowników, doskonaleniem ich kompetencji i umiejętności oraz budowaniem zaangażowania.

Empowerment nie ogranicza się tylko do delegowania uprawnień czy partycypacji. To działanie duże szersze. J.A. Conger i R.N. Kanungo z uniwersytetu McGill zdefiniowali empowerment jako konstrukt motywacyjny, polegający na tworzeniu warunków służących wzmacnianiu motywacji do realizacji zadań poprzez zwiększanie poczucia własnej skuteczności wśród członków organizacji. Empowerment to wzmacnianie wewnętrznej siły i skuteczności wśród pracowników poprzez identyfikowanie czynników prowadzących do przekonań o bezsilności, i ich usuwanie drogą formalnych praktyk organizacyjnych (np. systemy motywacyjne oparte o kompetencje, systemy informacji zwrotnej o wynikach pracy, stawianie adekwatnych i realistycznych celów, jasne określenie zakresów obowiązków), jak również poprzez nieformalne przekazywanie wzmacniającej informacji zwrotnej (Conger, 1988).

Inne koncepcje zarządzania np. Total Quality Management, reengineering, zarządzanie wiedzą, organizacja ucząca się także bazują na empowermentcie (upodmiotowieniu) pracowników.

Wykorzystane źródła:

https://mfiles.pl/pl/index.php/Empowerment

https://pl.wikipedia.org/wiki/Empowerment_(zarzÄ…dzanie)

Conger J.A., Kanungo R.N. (1988) The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice. Academy of Management Review, 13, 471-482.

Blanchard, K., Carlos J., Randolph A. (2012) Empowerment. Odkryj ukrytą moc Twoich pracowników. Helion OnePress, Gliwice.

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

Społeczność:

Newsletter