Czy spełnieni pracownicy pracują lepiej? Wydawałoby się, że to pytanie retoryczne, oczywista oczywistość. Czy jednak faktycznie nasze doświadczenia, szczególnie korporacyjne, to potwierdzają? Jak często stykamy się z ludźmi spełnionymi, zadowolonymi z pracy, mającymi okazję do realizowania w niej siebie i służenia innym swoimi talentami? Jak często, jako pracownicy dbamy o swoje zawodowe spełnienie? Jak często, jako pracodawcy, troszczymy się o satysfakcję i spełnienie zatrudnionych osób?
Wydaje się, że przed nami jest spore pole do działania w tym zakresie. Powszechnie znane są badania Instytutu Gallupa pokazujące, że około 2/3 pracowników w Stanach Zjednoczonych wykazuje brak głębszego zaangażowania w pracę. Praca nie wiąże się dla nich z pasją, nie stanowi źródła nowej energii. W Polsce, jak wynika z raportu firmy Randstad, blisko połowa pracujących nie czuje się w pracy spełniona. W innych badaniach, prowadzonych przez firmę Jobhouse w 2020 roku, 37% ankietowanych pracowników nie jest skłonna polecić innym swojego miejsca pracy (wskaźnik poczucia szczęścia 6,8 na 10 punktowej skali).
Spełnienie zawodowe definicja
Spełnienie zawodowe to coś więcej niż tradycyjnie pojęta satysfakcja z pracy. Źródłem spełnienia jest poczucie, że pracujemy w zgodzie ze sobą, a w tym, co robimy, zauważamy większy sens i cel. Nie chodzi tutaj o spoczęcie na laurach i spowolnienie aktywności, ale wręcz przeciwnie, spełnienie zawodowe wiąże się nieodłącznie z coraz to nową energią do pracy i podejmowaniem nowych wyzwań.
Spełniony pracownik czyli kto?
Wyobraź sobie, że otaczają Cię w pracy sami spełnieni ludzie? Po czym możesz ich rozpoznać?
Badania wskazują na wiele czynników:
- Radość i przyjemność czerpana z wykonywanej pracy
- Poczucie sensu w tym, co się robi
- Wiedza, umiejętności oraz nastawienie odpowiednie do wykonywania pracy
- Możliwość wykorzystywania i rozwijania swojego potencjału oraz podejmowania wyzwań
- Możliwość zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym
- Misja życiowa i cele kompatybilne z celami pracodawcy
- Wartości osobiste spójne z wartościami organizacji
- Wewnętrzna motywacja, możliwość zaangażowania w pracę na 100%
- Poczucie sprawczości w realizowanych zadaniach, odpowiedni poziom samodzielności oraz odpowiedzialności
- Zadowolenie z jakości wykonywanej przez siebie pracy
- Obciążenie zadaniami i poziom stresu adekwatne do możliwości
- Satysfakcja z warunków zatrudnienia, w tym wynagrodzenia oraz zadowolenie z innych aspektów związanych ze środowiskiem organizacyjnym, w którym ta praca jest realizowana.
Czynniki organizacyjne mające wpływ na poczucie spełnienia zawodowego
W badaniu firmy Randstad ankietowani pracownicy wskazywali najczęściej następujące elementy o charakterze organizacyjnym, które mają wpływ na odczuwane spełnienie zawodowe:
Czynniki związane z komunikacją oraz relacjami:
- Przyjazna atmosfera
- Partnerskie relacje z szefem, wzajemny szacunek
- Docenienie za dobrze wykonaną pracę, np. ze strony przełożonego
- Jasno określony zakres obowiązków
- Informacja zwrotna dotycząca wykonania pracy
- Sprawiedliwy podział obowiązków
Czynniki związane z rozwojem:
- Wsparcie rozwoju ze strony szefa
- Możliwość dzielenia się wiedzą
- Możliwość wpływania i wykazywania się inicjatywą
- Możliwość szkoleń i innych działań rozwojowych
- Możliwości awansu
Czynniki związane z warunkami zatrudnienia, w tym między innymi rodzaj umowy, dogodna lokalizacja, odpowiednie fizyczne warunki pracy, wysokość wynagrodzenia, premie, pakiet świadczeń pozapłacowych, możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas pracy, wynagrodzenie za nadgodziny i inne.
Czy spełniony pracownik pracuje lepiej?
Spełnienie zawodowe - korzyści dla organizacji
Co organizacje dbające o dobrostan i spełnienie swoich pracowników mogą zyskać?
- Większa efektywność pracowników – spełniony pracownik faktycznie osiąga lepsze wyniki
- Mniejsza rotacja i absencja – spełniony pracownik mniej jest skłonny do odejścia z firmy i mniej choruje
- Mniejsze ryzyko wypalenia oraz przerdzewienia zawodowego
- Lepszy wizerunek pracodawcy, pracownik staje się ambasadorem, zachęca innych do aplikowania do firmy
- Łatwiejszy proces budowania kultury opartej na zaangażowaniu oraz współodpowiedzialności za firmę, a także otwartości na rozwój i innowacyjność
Dbanie o to, aby ludzie w pracy byli spełnieni, zwyczajnie się opłaca.
Jak pomagać pracownikom w budowaniu spełnienia w firmach?
Wybrane rodzaje działań w organizacji, które sprzyjają budowaniu spełnienia pracowników:
- rozmowy przełożonych z pracownikami na temat ich potrzeb, wartości, poczucia spełnienia w pracy
- docenienie pracowników ze strony przełożonych, wyrażanie uznania za indywidualny wkład
- budowanie kultury otwartości, szacunku i partycypacji
- programy mentoringowe, coachingowe, wsparcie indywidualne
- rotacja pozioma, zmiana stanowiska/działu w ramach firmy
- zmiany zakresu zadań w obrębie zespołu
- ankiety, audyty satysfakcji, poznawanie potrzeb pracowników w różnych częściach organizacji
- poszerzanie zakresu odpowiedzialności, dawanie możliwości wykazania się
- udział w zespołach interdyscyplinarnych i ogólnofirmowych
- udział w projektach CSR związanych z pomocą potrzebującym
- stwarzanie możliwości kierowania projektami
- dbanie o atrakcyjne warunki zatrudnienia dla pracowników
- programy zarządzania talentami, sukcesji oraz ścieżek karier
- tworzenie wewnątrzfirmowych centr kariery pomagających pracownikom w rozpoznawaniu siebie i projektowaniu spełnienia zawodowego w pracy.
Artykuł powstał na kanwie prezentacji wygłoszonej 15 lutego 2021 w PSZK - w Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami.
Jeśli zainteresował cię temat aktywnego dbania o spełnienie pracowników i potrzebujesz doradztwa, zapraszamy do kontaktu.
Wykorzystane źródła:
https://www.randstad.pl/raporty/2018-raport-niespelnienie-zawodowe-polakow.pdf
https://www.jobhouse.pl/files/6/Raport_Szczescie_w_pracy_Polakow_2020.pdf
https://www.apa.org/monitor/2013/12/job-satisfaction
https://www.gallup.com/workplace/313313/historic-drop-employee-engagement-follows-record-rise.aspx