Work Life Balance - trendy i dobre praktyki HR

Dbanie o Work Life Balance pracowników to temat, który zyskuje w ostatnich latach coraz więcej uwagi i to nie tylko psychologów organizacji, ale także specjalistów ds. HR i ogólnie pracodawców, ale także polityków.

Work Life Balance - definicja

Work Life Balance jest definiowane jako dążenie przez pracownika do równoważenia życia zawodowego i prywatnego, głównie rodzinnego.

Badania psychologów organizacji pokazują, że dbałość o równowagę pomiędzy praca a życiem osób zatrudnionych, a więc przede wszystkim o zdrowe środowisko pracy, przekłada się na zwiększanie motywacji do pracy, wzrost zaangażowania i wydajności, a jednocześnie pomaga w redukowaniu nadmiernego obciążenia pracą, stresu i zmniejszaniu rotacji i absencji.

Przyczyny zwiększającego się znaczenia Work Life Balance należy upatrywać w następujących czynnikach:

  • zmiany na rynku pracy
  • modyfikacja ról
  • wiÄ™ksza obecność kobiet na rynku pracy
  • czÄ™sto oboje małżonkowie/partnerzy pracujÄ… zawodowo i jednoczeÅ›nie opiekujÄ… siÄ™ dziećmi i starszymi rodzicami
  • samotni rodzice na rynku pracy
  • dÅ‚uższe godziny pracy
  • technologia, która umożliwia komunikacjÄ™ 24/7
  • potrzeba dbania o jakość życia

Praktyki HR - Work Life Balance

Jakie praktyki i świadczenia motywacyjne sprzyjają zyskiwaniu równowagi pomiędzy pracą a rodziną?

  • praca zdalna
  • elastyczny lub zadaniowy czas pracy
  • dodatkowy pÅ‚atny urlop
  • krótszy tydzieÅ„ pracy (czterodniowy tydzieÅ„ pracy)
  • szkolenia zawodowe
  • job sharing
  • praca w niepeÅ‚nym wymiarze czasu
  • programy wellbeing oraz wellness
  • programy wspomagania rzucania palenia tytoniu
  • programy wspomagajÄ…ce zrzucanie wagi
  • dofinansowanie do siÅ‚owni
  • możliwość przyprowadzania dziecka do pracy
  • możliwość swobodnego wyboru zmiany
  • dodatkowa opieka zdrowotna dla czÅ‚onków rodzin
  • opieka żłobkowa, przedszkolna dla dzieci pracowników
  • dodatkowe urlopy macierzyÅ„skie, tacierzyÅ„skie, urlopy zwiÄ…zane z żaÅ‚obÄ…
  • przerwy sabaticalowe
  • szkolenia jÄ™zykowe
  • programy wspierajÄ…ce zdrowie psychiczne pracowników
  • tworzenie kultury organizacyjnej, gdzie wartoÅ›ci wspierajÄ… elastyczność, wzajemne zaufanie, szacunek i równowagÄ™ miÄ™dzy pracÄ… a życiem prywatnym

Wykorzystane źródła:

https://badaniahr.pl/rownowaga_miedzy_zyciem_prywatnym_a_praca_work_life_balance

https://www.researchgate.net/publication/335294014_Work-life_balance_as_a_predictor_of_organizational_commitment_a_multidimensional_approach

https://www.researchgate.net/publication/356266113_Work-life_balance_a_systematic_literature_review_and_bibliometric_analysis

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

Społeczność:

Newsletter